Przejdź do treści

Copywriting w 2024 roku – trendy, które MUSISZ poznać

Być może pamiętasz jeszcze, jak wyglądał typowy copywriting osiem czy dziesięć lat temu. Copywriterzy za kilka złotych (dosłownie!) tworzyli różnego rodzaju potworki językowe, jak na przykład precle SEO… Dzisiaj wygląda to zupełnie inaczej – a przynajmniej powinno. Koniecznie poznaj trendy w copywritingu na 2024 rok, aby dostarczać swoim klientom doskonałej jakości treści. 

Trendy w copywritingu w 2024 roku – najważniejsza jest jakość tekstu 

Od wielu lat zajmujesz się tworzeniem tekstów i zależy Ci na tym, aby były one dostosowane do bieżących trendów? A może to Ty zlecasz copywriterom przygotowywanie treści i chcesz upewnić się, że robią to zgodnie z tym, czego aktualnie oczekują klienci? Poniżej znajdziesz informacje o najważniejszych trendach w copywritingu w 2024 roku.

1️⃣ Sztuczna inteligencja – czy stanowi zagrożenie dla tradycyjnego copywritingu? 🤖

Pojawienie się takich narzędzi, jak ChatGPT, wywołało spore zamieszanie wśród osób, które na co dzień zajmują się marketingiem. Możliwość wygenerowania tekstu w zaledwie kilka sekund, i to całkowicie za darmo, rozbudza wyobraźnię. Wystarczy bowiem kilka godzin, aby zapełnić treściami całą stronę internetową. Teksty blogowe, posty do mediów społecznościowych, opisy kategorii czy produktów… Wszystko to może powstać w krótkim czasie, i to całkowicie za darmo. 

Czy rzeczywiście tak jest? Wielu copywriterów skarży się, że klienci odchodzą, ponieważ wolą korzystać z ChatGPT. Trudno też pozyskać nowe zlecenia. Nic dziwnego, że sztuczna inteligencja traktowana jest jako poważne zagrożenie dla copywriterów. 

W praktyce jednak okazuje się, że jakość generowanych przez AI treści jest… co najmniej wątpliwa. I nie chodzi tu tylko o język, ale też o samą treść. Co więcej, niektórzy specjaliści SEO mają poważne zastrzeżenia co do tego, jak takie treści mogą wpływać na wyniki strony. 

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, czy ChatGPT może zastąpić copywriterów?

Oczywiście nie warto całkowicie rezygnować z korzystania z tego typu narzędzi. Może to być cenne wsparcie. Przykład? Czasem ChatGPT może być ciekawym źródłem pomysłów i inspiracji. Od czasu do czasu narzędzie to pozwala ruszyć z miejsca, kiedy w głowie copywritera pojawia się pustka. Z pewnością jednak wykorzystanie w całości tekstów z ChatGPT na stronie www nie wpłynie pozytywnie ani na SEO, ani na wizerunek marki. 

2️⃣ Wyszukiwanie głosowe staje się coraz bardziej popularne

Voice Search Console, czyli wyszukiwanie głosowe Google, to funkcja, która cieszy się coraz większą popularnością. Wystarczy kliknąć ikonę mikrofonu i zadać pytanie, aby w ciągu sekundy otrzymać odpowiedź. Bez wpisywania czegokolwiek za pomocą klawiatury! 

Użytkownicy, korzystający z VSC, zadają zarówno proste, jak i bardzo rozbudowane pytania: 

„Copywriting trendy 2024”

„Jakie są trendy w copywritingu w 2024 roku?”

„Jak pisać teksty, które są zgodne z trendami w 2024 roku?” 

Być może należysz do grona osób, które na co dzień korzystają z tej funkcji. Co ważne, jest to kwestia, którą powinni uwzględnić copywriterzy. Warto zaplanować tekst w taki sposób, aby zawierał on odpowiedzi na wszystkie związane z tematem pytania. Istotne jest to, aby były one zadane w sposób naturalny, a także to, by odpowiedź była jasna i zwięzła. 

Jednym z ulubionych przykładów copywriterów są pytania o niedziele handlowe. W sieci nie brakuje stron, gdzie pojawiają się teksty na wiele tysięcy znaków – a przecież odpowiedź na to pytanie to zaledwie jedno zdanie! 

Pamiętaj – użytkownik, który zapamięta, że na Twojej stronie możesz szybko uzyskać rzetelną odpowiedź na swoje pytanie, zajrzy na nią po raz kolejny. Jeśli natomiast zobaczy tylko bardzo dłuuuugi tekst, w którym nie można znaleźć żadnej informacji… no cóż, będzie omijał Twoją stronę w przyszłości. 

3️⃣ Personalizacja – w przypadku tekstów ma kluczowe znaczenie

Nie bez powodu mówi się, że personalizacja to nie tylko trend, a wręcz hipertrend na 2024 rok. Zastanów się przez chwilę – jak wiele treści dociera do Ciebie każdego dnia? Ile reklam jest zupełnie nietrafionych? Czy często masz wrażenie, że komunikaty danej marki są niespójne i nie jesteś rozumiany? 

Im więcej danych o zachowaniach użytkowników wykorzystasz, tym lepiej. Dane demograficzne, historia wyszukiwania na stronie, lokalizacja, preferencje – wszystkie te informacje pozwolą na stworzenie tekstu, który będzie odpowiedzią na oczekiwania użytkowników. 

Pytanie tylko, co ma z tym zrobić copywriter, który od swojego klienta otrzymuje jedynie… tytuł tekstu, który ma napisać? Warto pytać – im więcej, tym lepiej. Uświadom klienta, jak ważne jest dopasowanie tekstu do użytkownika. Nie zapominaj o tym, aby dobrze zapoznać się z marką – zarówno z treściami na stronie, jak i tym w mediach społecznościowych czy na portalach zewnętrznych. Nie trzeba chyba wspominać o zaznajomieniu się z ofertą 😉

4️⃣ Niestety, nie każdy koncentruje się na Twoich tekstach tak, jak tego oczekujesz…

To smutna prawda. Choć marzeniem każdego copywritera jest, aby użytkownik zapoznał się z tekstem od przysłowiowej deski do deski, w rzeczywistości rzadko się to zdarza. Większość osób rzuci okiem na lead, na nagłówki oraz na wyboldowane fragmenty… 

Właśnie dlatego tak ważne jest odpowiednie formatowanie tekstu, a także dbanie o to, by był on czytelny. Długie blogi tekstu odstraszą 99 proc. osób. Zadbaj więc o to, aby wstęp miał maksymalnie kilkaset znaków oraz by jeden akapit miał nie więcej niż pięć czy sześć linijek tekstu. Dodawaj też sporo nagłówków, wyliczeń czy wypunktować. 

Powyższe zasady to jednak absolutne minimum 🤓

Jeśli chodzi o trendy w copywritingu w 2024 roku, warto pójść o krok dalej. Możesz zaproponować swoim klientom stworzenie wykresów, infografik czy innych ciekawych elementów, które pojawią się w tekście. Obecnie istnieje tylko ciekawych narzędzi, które dają takie możliwości, że nie jest to żadnym problemem – a przy tym nie zajmuje wiele czasu. Taka postawa na pewno zostanie doceniona przez klienta – a w 2024 roku zdobycie nowych zleceń nie jest już tak proste. 

5️⃣ Ścisła współpraca ze specjalistami SEO

Zmieniające się trendy w marketingu dotyczą nie tylko copywriterów, ale też specjalistów SEO. Nie bez powodu coraz więcej copywriterów otrzymuje szczegółowe wytyczne, dotyczące na przykład przygotowania czy optymalizacji tekstu, wykorzystania fraz kluczowych czy umieszczania w treści konkretnych elementów. Dobry specjalista SEO szybko zareaguje na zmieniające się trendy, a nawet będzie próbował je wyprzedzić 🏃‍♀️ 

Aby tworzone treści były dobrze dostosowane nie tylko do wymagań użytkowników, ale też do wyszukiwarki Google, warto stale współpracować i konsultować się z ekspertami od SEO. Pozwoli to na tworzenie contentu, który będzie pojawiał się wysoko w wynikach wyszukiwania – włącznie z pozycją zerową. 

Wiesz już, jakie będą trendy w copywritingu w 2024 roku! 

Śledzenie bieżących trendów to niezwykle ważny element pracy każdego, kto zajmuje się marketingiem. Nawet jeśli na co dzień przygotowujesz proste teksty na podstawie zdawkowych wytycznych od klientów, postaraj się je udoskonalać. W ten sposób Twój content będzie osiągał lepsze rezultaty, a Ty wyróżnisz się na tle konkurencji! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *